تاریخ : چهارشنبه 31 تير 14:02 کد خبر : 1092

انتشار کتاب " شهید جنگروی " در سالروز عملیات والفجر 8


شهلایی، نویسنده حوزه دفاع مقدس که چندی پیش نگارش زندگینامه شهید جنگروی را آغاز کرده بود از پایان نگارش این کتاب خبر داد و گفت: طبق گفته‌ها پیش بینی می‌شود این کتاب در سالروز عملیات و الفجر هشت و شهادت جعفر جنگروی به چاپ می‌رسد.

خبرحماسه؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم:مرضیه شهلایی، نویسنده حوزه دفاع مقدس، از پایان نگارش کتاب زندگینامه شهید جنگروی خبر داد و گفت: این کتاب که به صورت مستند داستانی نوشته شده است دارای سه فصل از زندگی این شهید بزرگوار است که به طور کلی نگارش آن به پایان رسیده است.

وی با اعلام این خبر گفت: اصلاحات کوچکی در این کتاب وجود دارد که باید در گفت‌وگو و مصاحبه با دوستان نزدیک و همرزمان شهید رفع شده و تغییر یابد. بعد از رفع و تغییر این جزئیات و اصلاحات کتاب برای تأیید صحت خاطرات و مستندات به خانواده شهید جنگروی واگذار می‌شود و همچنین بعد از تایید خانواده و دوستان نزدیک شهید این کتاب برای طی کردن مراحل نهایی به کنگره لشکر 10 سیدالشهدا(ع) تحویل داده می‌شود.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس در خصوص چاپ و انتشار این کتاب تصریح کرد: هنوز نمی‌شود از زمان دقیق چاپ این کتاب خبر داد اما پیش بینی کلی بر اساس گفته‌ها این است که کتاب در سالروز شهادت شهید جنگروی همزمان با سالروز عملیات والفجر هشت به چاپ می‌رسد.

شهلایی ادامه داد: این کتاب مجموع کمک‌هایی از سوی خانواده، همرزمان و لشکر 10 سیدالشهدا است. همچنین 80 ساعت مصاحبه با همرزمان نیز تهیه شده که ماحصل آن نیز در این کتاب به کار گرفته شده است. از مستنداتی که برای شهید جنگروی ساخته شده نیز کمک گرفته شد.

مرضیه شهلایی نویسنده حوزه دفاع مقدس پیش از این رمان «کژال و لیلا»، «عروج از کانی‌مانگا» (باموضوعیت لشکر 27) و «آبی‌تر از دریا» (با موضوع بانوان شهید و زنانی که در پشت جبهه خدمت می‌کردند) و کتاب زندگینامه شهید کلهر را به نگارش در آورده است. وی اواخر سال 93 نیز زندگی‌نامه شهید کلهر را به نگارش درآورده است که برای چاپ و انتشار به کنگره لشکر 10 سیدالشهدا(ع) تحویل داده شد.

شهید جعفر جنگروی از اوایل سال 1358 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درمی‌آید و دوره‌ آموزشی خود را در پادگان ولی عصر(عج) می‌گذراند. جعفر به خاطر ابراز رشادت و لیاقت و کاردانی در سرکوبی خلق عرب در خرمشهر، به عنوان نخستین فرمانده سپاه خرمشهر برگزیده می‌شود و همراه شهید جهان‌آرا و تنی چند به ساماندهی سپاه پاسداران و تأمین امنیت خرمشهر می‌پردازد. مدتی در گروه الفتح لبنان فعالیت داشت که با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و بلافاصله عازم غرب کشور می‌شود. از اوایل سال 1360 مدتی به عنوان مسئول طرح و برنامه عملیات تهران منصوب شده و منشأ خدمات ارزنده‌ای در این واحد می‌شود.در عملیات فتح‌المبین شرکت می‌جوید. پس از آن در عملیات مهم «بیت المقدس» حضور فعال می‌یابد و در پاکسازی جاده «شلمچه» نقش مؤثری ایفا می‌کند.

او در تیرماه 1361 در عملیات «رمضان» شرکت می‌جوید و در این عملیات به شدت از ناحیه‌ سر و صورت مجروح می‌شود. او را میان شهدا با هواپیما به پشت جبهه منتقل می‌کنند، که در هواپیما به هوش می‌آید. او یک چشم و یک گوشش را از دست می‌دهد و سمت راست صورتش نیز فلج می‌گردد و پانزده بار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد. بعد از آن هم در عملیات «والفجر مقدماتی» شرکت می‌کند. در تشکیل قرارگاه «رمضان»، سهم بسزایی ایفا می‌کند و در راه‌اندازی و طراحی جنگ‌های نامنظم و چریکی در داخل عراق نیز لیاقت و توانمندی بالایی از خود نشان می‌دهد. او به عنوان «قائم مقام قرارگاه رمضان» در شمال غرب کردستان خدمات شایسته‌ای را ارائه می‌دهد. در تشکیل تیپ «بدر» نقش اساسی ایفا می‌نماید. قائم مقام لشگر 10 سید الشهدا سر انجام در عملیات والفجر 8 بهمن 1364 بعد از آزادسازی شهر استراتژیک فاو به شهادت می‌رسد. یک دختر و یک پسر از شهید جعفر جنگروی به یادگار مانده است.

 


منبع : خبرگزاری تسنیم


شهید جنگروی     عملیات والفجر هشت     خانواده شهید     کتاب                            


chapta